Emne: |
Licens til redningsbåde ? |
Navn: |
K. Henriksen |
E-mail: |
|
Dato: |
26-09-2001 06:25 |
Det er kommet mig for øre, at det er indført, at man skal have 'kørekort' til motorbåde af en hvis størrelse.
Ved nogen i dette forum, hvor stor en motorbåd man må sejle uden at have dette 'kørekort'?
Og gælder ordningen mon også for kystlivreddere, der skal sejle deres motor-rednings-gummibåde ved badestrandene?
Venlig hilsen K.H. |
|
Svar: |
- Re: Licens til redningsbåde ? (askn2i1cxb, 27-04-2016 03:55)
- Re: Licens til redningsbåde ? (tfozmhiv, 07-11-2014 12:50)
- Re: Licens til redningsbåde ? (NufbbWxiwII, 11-01-2013 21:58)
- Re: Licens til redningsbåde ? (webmaster, 22-10-2001 23:23)
Om speedbådslicens skriver Søfartsstyrelsen på adressen http://www.sofartsstyrelsen.dk/publikationer/nfs199/korekort.htm :
Så er er ikke længere fri bane til at invitere vennerne om bord en lun sommernat - og give den fuld skrue i fars speedbåd.
Søfartsstyrelsen kræver fra 1. juni 1999, at førere af visse speedbåde skal have bestået en prøve. Prøven skal sikre, at bådføreren får kendskab til gældende søvejsregler. For selv om man er lille og hurtig, gælder trafikreglerne fuldt ud på samme måde for en speedbåd som for en supertanker.
Sådan er kravene De ny regler for speedbådsførere får følgeskab af en ny bekendtgørelse om duelighedsprøver, som udover speedbådsprøven også omfatter sejladsprøve for fiskere, sejladssprøve for handelsskibe, motorpasserprøve og sejladsprøve for fritidssejlere.
Det er heri - i "Bekendtgørelse om duelighedsprøver m.v." - at man, som bekymret speedbådsejer, kan læse sig til, hvad der kræves for at få adgang til rattet i de hurtige både. Prøven, der kan bestås efter selvstudie eller efter undervisning på aftenskole, sejlklub m.v., skal dokumentere nødvendigt kendskab til Søvejsregler, Fartøjskendskab, Styring og manøvrering af en hurtiggående motorbåd, Forebyggelse og bekæmpelse af brand om bord og Søsikkerhed.
Urolige efter avisomtale Reglerne kommer efter en omfattende sagsbehandling i styrelsen. For ganske vist skal de nye regler bremse de farligste søtrafikanter, som oftest er overmodige unge mennesker. Men også andre motorbådsbrugere vil blive omfattet af regelsættet.
- Derfor har vi justeret og omarbejdet oplægget flere gange. Vi har fået mange gode tilbagemeldinger under høringen fra interesseorganisationerne, forklarer mønstringskonsulent Philippe Bauchy, der arbejder med sagen i Søfartsstyrelsen.
- Mange har ringet og spurgt til avisartikler, hvor der har stået ting, som nogle blev meget vrede over, og det kan jeg i grunden godt forstå. For der har stået meget, og ikke alting har været lige sandt. Men jeg kan garantere, at målgruppen er holdt så snæver som overhovedet muligt, men også præcis så bred, at der er chance for at nå de både, der kan gøre størst skade, nemlig dem med størst motorkraft, siger Philippe Bauchy.
Bådens længde i 2. potens Reglerne henvender sig således til ejere og førere af planende både, hvor motorens fremdrivningseffekt i kW er lig med eller større end bådens længde i anden + 3.
For at lempe situationen for de garvede bådførere - det vil sige personer, som har ejet eller ført båden i minimum et år - har Søfartsstyrelsen bestemt, at prøven for disse personer kan vente frem til 1. juni 2002. På den måde er der god tid til forberedelse.
Nej til krav om nummerplader Når der overhovedet kommer krav om "kørekort" til de hurtigtgående både, skyldes det især to alvorlige ulykker i sommeren 1997, hvor motorbåde dræbte en 58-årig om bord på et sejlskib og en 18-årig vandskiløber. Sagerne fik et politisk efterspil, og det blev foreslået, at bådene skulle udstyres med nummerplader, og at politiet skulle håndhæve en fartbegrænsning.
- Den løsning troede vi ikke på i Søfartsstyrelsen. Forestil dig, hvor store tal og bogstaver skulle være i "nummerpladen" for at den ville kunne ses på land? Desuden vil fartbegrænsning være en kunstig løsning, nogle gange sejler man hurtigt, andre gange langsomt. Det ,der skal til, er en god viden om, hvordan man omgås de øvrige trafikanter. Den formel, vi har stillet op, håber jeg, de fleste vil finde rimelig, siger Philippe Bauchy.
Ring til Styrelsen..hvis du er i tvivl om, hvorvidt der skal aflægges prøve, tlf.: 39 17 44 00, lokal 4621. Prøven kan aflægges hos 300 bemyndigede personer, rundt omkring i landet. Oplysninger herop på lokal 4624. Begge bekendtgørelser findes også på www.sofartsstyrelsen.dk (via link til Retsinformations søgedatabase.)
SE OGSÅ:
Bekendtgørelse om duelighedsprøver - nr. 184 af 26. marts 1999
Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en bruttotonnage under 20 - nr. 185 af 26. marts 1999 --
|
|