Livredning.DK
Online debat forum for Livredning i Danmark
Giv gerne dit online bidrag til vort livrednings debat forum. Debatemner ses nedenfor:
DEBATREGLER. Debatten er fri. Men indlæg, der af redaktionen skønnes at være ærekrænkende eller i strid med straffelovens bestemmelser, vil blive slettet. Det samme gælder falske, eller anonyme indlæg. Du kan deltage i debatten ved at kommentere indlæg, skrive dit eget indlæg eller ved at stille spørgsmål.
English speaking visitors please [click here] to go to our International Lifeguard Discussion Forum.
Forum: Hallivredning i Danmark
I dette forum kan du stille spørgsmål og/eller debattere den Hallivredning, der foregår i Danmark's svømmehaller
Emne: Foreslag til udvidelse af livreddernes uddannelse
Navn: Kirsten
E-mail: khj.102@ofir.dk
Dato: 26-01-2002  22:56
Hej
Jeg sendte for nogle måneder siden dette indlæg til FOA, og tror det måske kunne give en god og spændende debat her.

Lidt om mig selv
Jeg har gennem faktisk hele mit liv arbejdet med førstehjælp på mange forskellige måder og på en del forskellige niveauer.
Som barn af en diabetiker, var førstehjælpen allerede som barn en stor del af min hverdag. Senere fik jeg blod på tanden og meldte mig ind i civilforsvaret og senere Dansk røde kors hvor jeg fik en uddannelse som vagtsamarit. Gennem årenes løb har jeg løbende deltaget i forskellige kurser bla. kurset i brug af genoplivningsudstyr og observation af tilskadekomne.
Derudover har jeg været livredder i en sjællandsk svømmehal i 2 år. Forrige efterår var jeg så heldig at få orlov fra mit arbejde i svømmehallen i 5 uger, og fik uddannelsen som ambulanceassistent. Det har senere givet mig mulig for at køre med som 3. mand hos falck på to forskellige stationer indtil videre.

Udfra de forskellige måder at arbejde med førstehjælpen på har jeg fået den opfattelse at det måske ville gøre os alle (også mig selv) mere rationelle og bedre førstehjælpere hvis vi fik en nogenlunde ens uddannelse på førstehjælps/sikkerheds området. Det er klart at der jo sker forskellige skader alt efter hvad facilliteter svømmehallerne har. Lige som der jo også er en verden til forskel på skaderne ved ringridning i sønderborg og en backstreetboys koncert i København.

Forslag til ændring af uddannelse i førstehjælp for livreddere:
For at gøre uddannelsen på førstehjælpsområdet så effektiv som muligt mener jeg, at det er vigtigt at finde den bedst mulige kombination mellem den almene- og den akutte førstehjælp.
Det almene område mener jeg på mange måder godt kunne være bygget op på samme måde som Dansk Røde Kors’ vagtsamaritterkursus. På mange måder synes jeg at opbygningen af kurset samt dele af indholdet kunne være en god basal viden for en badeassistent. Blandt andet står der udførligt om hvordan man udfører den mest basale behandling af alt inden for småskader på den mest ”professionelle” måde, herunder etisk optræden overfor en tilskadekommen, prioritering af skader, hygiejne og brugen af forskelligt udstyr..
Det akutte område og herunder brugen af genoplivningsudstyr, mener jeg helt klart bør varetages af folk der har eller har haft tilknytning til et brandvæsens ambulancetjeneste, eller Falck. Ja jeg ved godt I sikkert er nogen, der sidder og krummer tæer fordi jeg ikke nævner livredderdommere, og de kan skam også bruges. Jeg tror bare det er vigtigt også at have undervisere der har en større praktisk erfaring end den dommerne har og nogensinde får.
Eksamen/afsluttende prøver gør det hele mere seriøst efter min erfaring samt, at det på en eller anden måde gør folk mere motiveret, end hvis der bare står en og fortæller. Så kan vi ellers bare gå hjem med et bevis selv om vi overhovedet ikke har fulgt med i undervisningen. Endvidere mener jeg, at det er vigtigt ikke kun at skulle op til prøve i hjertemassage, lige som vi gør nu både ved bassinprøven og erhvervslivredderprøve.
Dels er den livreddende førstehjælp andet end hjertemassage og dels bør ”det almene område” også afsluttes med en prøve. Det er jo trods alt den viden vi får mest brug for, heldigvis.
Derudover mener jeg at der skal være en opfølgning hver år, eller måske hvert halve år, hvilket ville være dommernes ansvar.

Efter min mening bør det også være obligatorisk for bademestrene at tage et kursus psykisk førstehjælp. Det er trods alt dem der står med ansvaret for de livreddere der er berørte af en ulykke

På mange måder tror jeg at denne kombination vil være en god og alsidig uddannelse, der sikrer os den bedste viden og den tilskadekomne den bedste hjælp.

En sidegevinst ved at give livredderne en bedre uddannelse er måske også at gøre jobbet mere attraktivt, samt at man kunne holde bedre på de medarbjedere der er rundt omkring i svømmehallerne. JEg ved ihverfald, at mange har forladt min arbejdsplads af den grund, og måske gør jeg også det samme.
Jeg er lidt af en ildsjæl, der har brug for at lære nye ting. Derfor glæder jeg mig også meget til at få en debat ud af mit indlæg. Måske

Svar:

Send dette debat-indlæg til en ven.

[ KONTAKT REDAKTIONEN ]


Kend kystlivredderens FLAG
KYSTLIVREDDER-FLAG: Læs hvad grønt, gult og rødt flag i livreddertårnet betyder.
Foto: Livredning.DK




Livredning.DK

WWW Livredning.DK
Kystlivredning-artikler
[Opgaverne på stranden] [Kystlivredder-FOTOS] [Redaktion]
Copyright © 1990-2005
Nyhedsmedie for Kystlivredning / Lifeguard Page of Scandinavia, Danish Section, Livredning.DK

ANNONCER:
SPEEDO.com Surf Life Saving Australia Lifeguardskills UK CSLSA California Surf Lifesaving Association Surf Life Savers UK American Lifeguard Association United States Lifesaving Association Lifesaving.COM - Lifesaving Resources Inc. Landinspektør DK-finder
Fastfreeway Autohits Fastfreeway Autohits Fastfreeway Autohits Fastfreeway Autohits