Den Lille Blå |
7. Kystlivredning – finansieringsmuligheder
Af kystlivrednings-veteranerne Steen P. G. Jørgensen, Jens Møller Christensen og Mogens Kirkeby, anno 1991 Som enhver anden etablering af et service tilbud koster også kystlivredningen penge. Men finansieringsmuligheder af dette meget synlige servicetilbud er mange og kan tilpasses de indblandede parters muligheder og formåen fra lokalitet til lokalitet. Hvem har gavn af dette servicetilbud – kystlivredning? Ja, oplagt drejer det sig om bade– og strandgæster, der i deres fri- og ferietid rekreerer på strandene. Disse personer får direkte glæde af de tilbud, livredderen kan tilbyde. Det være sig vejledning om bade-, strøm- og bundforhold samt ydelse af hurtig assistance i forbindelse med badeuheld eller behandling af sår forårsaget af glasskår. Det kan også dreje sig om badende, der hr været i nærkontakt med brandmænd. Udover de badende, der er direkte nydere af servicetilbudet, er der mange andre, der indirekte vil nyde godt af denne udvidende service på stranden. Og erhvervsdrivende, som baserer en del af deres indtjening på turisternes forbrug, vil nyde økonomisk godt af det forhøjede serviceniveau på de attraktive strande. Mange nyder direkte og indirekte godt af en kystlivredningstjeneste, hvad enten godet er sikrere badning eller større indtjening i turistbaserede erhverv. Hvem skal nu betale? – og hvordan? De direkte brugere eller de, der indirekte nyder godt af livredningstjenesten Financieringsmulighederne er mange og her kommer nogle forslag:
Udover samarbejdet mellem eksempelvis kommuner og amt er en oplagt model at inddrage private institutioner i en finansieringsmodel. Turistforeninger, Handelstandsforeninger og Erhvervsråd repræsenterer alle direkte eller indirekte nydere af servicetilbuddet. En konkret samarbejdsmodel for finansiering kan udformes på forskellig vis, men et emne, der trænger sig på i denne sammenhæng, er sponsering. Kystlivredningstjenestens synlighed, både den direkte på stranden og den i medierne, lokalaviser samt turistbrochurer gør sponsering til en realistisk mulighed i den samlede finansieringsmodel. Sponseringen kan være direkte økonomisk støtte, sponsering af materiel, tøj eller reklamer i livredderområdet.. Brugerbetaling Direkte brugertetaling er en mulighed som en del af finansieringen. Den direkte brugerbetaling er endnu ikke noget, vi i særlig høj gradbenytter os af i Danmark. Men for mange af de udenlandske turister, der gæster vore strande i sommermånederne, er den direkte brugerbetaling en naturlig ting. Brugerbetalingen kan etableres på mange forskellige måder. Men skal man vælge en form, der heller ikke var helt uvant for de danske ’turister’, så kan det være en parkeringsafgift på de tilstødende parkeringspladser. Mottoet kan være ”Vi passer på dig og din bil”. Den endelige model Mulighederne i udformningen af en finansieringsmodel er mange. Men det er naturligvis ikke ligegyldigt, hvordan den endelige model er udformet. Valget af model afhænger af, hvad man ønsker, der skal være livreddertjenestens økonomiske fundament. Et fundament, der skal danne grundlaget for effektiv kystlivredning gennem velegnet og stabilt materiel; og – ikke mindst – seriøs uddannelse af kystlivreddere. **
Nyhedsmedie for Kystlivredning
|